Posted by: silamgemilang | November 10, 2009

Tinggal Lebih Lama Di Inap Desa

Tinggal Lebih Lama Di Inap Desa

<!–

By: Ramjit

–>

Oleh Ummi Nadiah Rosli

KUALA LUMPUR, 9 Nov (Bernama) — Dengan rasa berat hati, mereka melambai-lambaikan tangan ke arah sekumpulan penduduk yang menguntumkan senyuman.

Baru tiga hari lepas mereka bagaikan orang asing namun dengan layanan dan ramah mesra yang ditunjukkan oleh penduduk kampung membuatkan perpisahan itu sukar untuk dilalui.

Sepanjang perjalanan pulang, setiap butir maklumat mengenai lawatan itu semakin jelas terbayang dalam ingatan apabila semakin jauh kami meninggalkan kampung berkenaan – dari suasana alam semulajadi, budaya yang menarik, makanan yang lazat dan ikatan silaturrahim yang terjalin.

Tanggapan berpanjangan seumpama itu sememangnya menjadi ciri-ciri bagi setiap program inap desa yang diadakan di seluruh negara oleh Kementerian Pelancongan Malaysia.

Tanya sahaja kepada 91,533 pelancong (tempatan dan luar negara) yang menyertai program berkenaan pada tahun lepas yang pulang dengan membawa seribu kenangan manis mengenai keunikan dan pengalaman menarik di Malaysia.

Mari putar semula.

PULANG KE KAMPUNG

Inap desa (sebahagian daripada program pelancongan Kementerian Pelancongan) diadakan baru-baru ini menjadi pembuka mata kepada penulis yang datang dari China, Belanda dan Macau yang biasa dengan kehidupan bandar.

Setiap negeri mempunyai keunikan tersendiri dan kali ini destinasinya ialah Kampung Sungai Pasu, 13 kilometer dari Raub, Pahang. Perjalanan mengambil masa 1 jam 30 minit dari Kuala Lumpur. Sepanjang perjalanan, pemandangan dipenuhi dari suasana pokok kelapa yang melambai-lambai membawa sehingga deretan rumah tradisi kampung yang sekelilingnya ditanam dengan pokok buah-buahan.

Penduduk kampung yang kebanyakannya berketurunan Jawa telah menetap di perkampungan itu sejak lebih 50 tahun bersama-sama masyarakat Orang Asli.

Peramah dan pandai berjenaka, penduduk kampung ini telah sejak bertahun-tahun menjadi tuan rumah kepada sejumlah besar pelancong bukan sahaja dari dalam negeri malahan dari seluruh dunia.

Dengan sambutan yang ramah mesra membuatkan para tetamu berasa selesa terutama apabila diserahkan kepada keluarga angkat masing-masing. Hinggakan seorang warga emas penduduk di situ dengan tersenyum selepas menyaksikan majlis resepsi itu berkata, “Eropah? China? Siapapun tiada masalah”.

TIADA SESAAT PUN YANG MEMBOSANKAN

Apabila menyertai pelancongan inap desa seseorang itu perlu mempunyai minda yang terbuka di samping semangat yang kuat untuk menerima bermacam-macam kejutan menarik yang bakal dilalui sepanjang berada di situ.

Meskipun biasa dengan kehidupan moden di rumah-rumah batu yang luas dan selesa, suasana tradisi dan etika perkampungan masih kekal di kampung-kampung seperti Kampung Sungai Pasu. Manakala penduduk kampung akan memastikan setiap tetamu tidak kekok dengan kehidupan kampung berkenaan.

Para tetamu dapat menikmati sajian pertama secara tidak rasmi apabila singgah di dua rumah inap desa yang mengadakan rumah terbuka. Para tetamu diraikan dengan sajian kuih-muih Hari Raya kerana kebetulan lawatan itu jatuh pada hari sambutan Hari Raya Aidilfitri.

Dengan lagu-lagu Hari Raya berkumandang menerusi stereo, suasana seolah-olah seperti kampung-kampung lain yang sedang menyambut Hari Raya dengan para peserta memakai ‘baju kurung’ dan ‘baju Melayu’. Tidak ketinggalan hidangan seperti lemang dan rendang serta masakan tradisi kampung ini iaitu pecal Sungai Pasu.

Kanak-kanak begitu peramah manakala jiran tidak kekok menjelaskan mengenai makanan yang disajikan kepada para tetamu malahan menunjukkan kepada mereka seni menjamah makanan itu dengan menggunakan tangan.

Kehidupan waktu malam di kampung ini mungkin agak sunyi dan tenang tetapi janganlah fikirkan hanya duduk-duduk sahaja. Para tetamu diajar ‘Joget Pahang’, satu tarian tradisi Pahang yang berirama rancak dan gerak langkah yang pantas yang memerlukan kesabaran untuk menguasai tarian ini.

TARIKAN TRADISI DIPELIHARA

Terjaga dari tidur oleh bunyi kokokan ayam dan cicipan burung adalah satu cara bangun dari tidur yang menarik dan terbaik untuk memulakan hari anda.

Menjalinkan hubungan dengan ibu bapa angkat yang peramah seperti ibu angkat penulis, Alus binti Napi, 65, tidak menjadi masalah. Beliau mengimbas kembali kisah-kisah tetamu beliau sebelum ini semasa menghidang dan menikmati minum pagi.

“Saya menerima tetamu dari seluruh Malaysia dan dari Jepun, Amerika dan Taiwan. Pada mulanya memang kekok, kerana bimbang mungkin tidak dapat melayan mereka. Namun bila masa berlalu, ia menjadi mudah. Malahan memberi peluang mempelajari budaya yang lain.

“Saya layan mereka seperti anggota keluarga sendiri. Setakat ini tiada masalah melainkan saya tidak begitu faham bahasa Inggeris. Ada ketikanya bahasa isyarat pun menjadi. Saya masih berhubung dengan beberapa bekas tetamu saya.” Inap desa tidak akan lengkap tanpa menerokai permainan masa lapang penduduk kampung seperti congkak, gasing, batu seremban, sukan rekreasi dan persembahan silat.

Penerokaan alam semulajadi juga adalah satu kemestian. Aktiviti luar begitu banyak kerana kebanyakan kampung inap desa terletak berhampiran sungai dan tasik. Bersiar-siar dengan motosikal dan basikal adalah cara terbaik untuk melihat kampung berkenaan dan kebanyakan ibu bapa angkat begitu senang hati untuk meminjamkannya kepada mereka.

Selain daripada melawat estet pokok getah dan kelapa sawit, kunjungan kami dilengkapkan sekali dengan aktiviti memancing di kolam, perkhelahan di air terjun Lata Jarum dan sesetengah kami tidak melepaskan peluang menyusuri hutan.

KOMITMEN TERHADAP KUALITI

Selepas hanya sehari berlatih Joget Pahang, kami telah bersedia untuk membuat persembahan kepada penduduk kampung pada malam terakhir di sana yang kemudian disertai oleh penduduk tempatan.

Ketua kampung, Mohd Zamri Maarof, yang bercita-cita tinggi mahu kalau boleh Kampung Sungai Pasu menjadi inap desa yang terbaik dan kampung terbaik menjelang 2011. Pemimpin berusia 43 tahun itu memikul tanggungjawab yang besar bagi perjalanan program inap desa di sini setelah terpilih pada 2007.

“Ada 20 buah rumah terlibat dalam program inap desa ini, dan kami menyediakan latihan seperti kursus bahasa Inggeris kepada penduduk tempatan. Dari tahun 2000 hingga 2007, kami hanya menerima sekitar 200 tetamu. Tetapi mulai Jun 2007 hinggalah sekarang, terdapat pertambahan sebanyak 800 peratus.

Lebih 1,000 pelancong melawat kami dari Januari hingga September tahun ini dengan 65 peratus daripada mereka adalah pelancong tempatan.”

Zamri berkata mereka akan meminta Orang Asli mengendalikan inap desa mereka sendiri memandangkan kumpulan berkenaan pada masa sekarang hanya menyertai aktiviti program.

TARIKAN POPULAR

Menurut Ketua Pengarah Pelancongan Malaysia, Datuk Mirza Mohammad Taiyab, pihaknya kalau boleh hendak mengubah persepsi inap desa bukan sahaja sebagai pelancongan bajet rendah malahan sebagai sesuatu yang boleh membawa pelancong rapat kepada aset semula jadi Malaysia – kebudayaan dan masyarakat Malaysia yang peramah.

Apabila ditemui pada jamuan malam peserta ‘Mega Fam’ di Kuala Lumpur baru-baru ini, Datuk Mirza berkata program inap desa adalah program paling laris dan popular kerana ia menawarkan kepada pelawat pelbagai pengalaman yang unik di Malaysia.

“Setiap kampung menawarkan pelbagai pengalaman yang berbeza dari segi suasana, aktiviti, tradisi, makanan dan persekitaran semulajadi. Sehingga Jun tahun ini, seramai 3,278 pengendali inap desa dari 227 buah kampung di seluruh negara telah dilatih dan diberi lesen oleh Kementerian Pelancongan.” Menurut beliau lagi sambutan terhadap program yang dijalankan adalah begitu menggalakkan. Pada tahun lepas, ia menarik 91,533 pelancong di mana 23,117 daripadanya adalah pelancong luar negara, yang kebanyakannya dari Jepun, Korea Selatan dan Singapura.

Enam bulan pertama tahun ini menyaksikan catatan berjumlah 75,214 orang dengan 17,867 adalah pelancong luar negara. Banyak lagi pasaran yang menyambut baik program inap desa ini dan kementerian sedang berusaha untuk mempelbagaikannya dengan sasaran kepada ekspatriat dan dari Eropah serta dari pasaran popular seperti Korea, Jepun dan China.

“Tiada yang lebih tulus daripada keikhlasan penduduk di kampung yang berkenaan. Tahap perhatian dan tumpuan yang mereka terima agak sukar diperoleh di bandar-bandar besar. Ini adalah tarikan daripada inap desa.”

KAMPUNG BEGITU DEKAT DI HATI

Tycho Floris Prins, 20, melambaikan selamat jalan kepada keluarga angkatnya. Adik angkat perempuannya yang berusia lapan tahun menangis apabila beliau menaiki bas. “Ia sungguh mengharukan”, kata pelajar dari Belanda itu yang begitu tersentuh dengan situasi berkenaan.

Monica Leong, 27, dari Macau amat memperakui program inap desa. “Ini adalah kali pertama saya ke negara ini dan inap desa benar-benar memberi satu pengalaman kebudayaan. Ini bukan sekadar lawatan melihat pemandangan. Ia cara lain untuk mempelajari mengenai negara ini dan masyarakatnya. Jika anda ke KL, luangkan beberapa hari di mana-mana inap desa.”

Cyril Edwards, 53, dari Amsterdam mengalami kejutan budaya, tetapi dari sudut yang baiknya.

“Penduduk kampung begitu cepat mempercayai orang. Mereka tidak terus mengunci pintu mereka. Selepas beberapa jam mengenali saya, mereka terus menyerahkan kunci rumah dan membenarkan saya mengguna motosikal mereka.

Saya tidak biasa dengan keadaan ini kerana saya datang dari bandar besar. Keramahan di sini begitu sukar untuk dipercayai.”

“Mereka berkata terima kasih saudara, tetapi kita sepatutnya berterima kasih kepada mereka,” sampuk rakan senegaranya Achraf Hannouk, 21 tahun.

Penduduk kampung, Ribut binti Surip turut melambaikan selamat jalan kepada kami. Nenek berusia 66 tahun itu adalah seorang daripada tuan rumah program berkenaan.

“Saya begitu biasa menjadi keluarga angkat. Jika tidak kerana kehadiran pelawat, kampung ini tentunya akan sunyi.”

— BERNAMA


Tinggalkan komen

Kategori